Der er penge at spare for fagentreprenører ved at bruge digitale værktøjer til tilbudsgivning. Men det koster at få overblik over mulighederne og gennemføre den nødvendige undervisning af organisationen. Derfor tøvede Tømrer- og snedkerfirmaet Egon Olsen & Søn A/S ikke med at slå til, da de blev tilbudt et skræddersyet tilbud fra KEA, KomDigital om undervisning i byggesoftware som Bluebeam og Sigma.
”Vi fik et tilbud vil ikke kunne sige nej til: Et kursus i nogle af de softwaretyper, som vi selv har haft i kikkerten til at optimere vores tilbudsgivning, men fra en uvildig part, nemlig med undervisere fra KEA Erhvervsakademi. Da det også viste sig, at vi selv kunne få lov til designe præcis, hvilke dele vi ville arbejde med, så gik vi fuldt ind i det,” siger Michael Hoff-Møller adm. Direktør i Egon Olsen & Søn A/S.
Michal Hoff-Møller besluttede at investere i at holde kurset som internat for seks nøglemedarbejdere, hvilket gjorde, at gruppen efter undervisningen kunne drøfte sammenhængen med hverdagen i Egon Olsen A/S.
”Vi fik faktisk allerede på kurset et super overblik over, hvilke typer software vi skal satse på, men også over hvordan vi kan få værdi af et software som f.eks. Bluebeam, hvor vi måske skal bruge 20 % af det som programmet egentlig kan,” siger Michael Hoff-Møller, der fremhæver det tætte samarbejde i forberedelsen af kurset, hvor alle nøglemedarbejdere deltog i planlægningsmøder, så kurset kunne tilrettelægges præcis efter de behov Egon Olsen & Søn A/S har.
Egon Olsen & Søn A/S var den første virksomhed til at tage sig imod tilbuddet om forløb i KomDigital, som består af en skræddersyet indføring i de digitale muligheder for byggefaget, der er drevet af byggefaglige undervisere fra KEA-Erhvervsakademi. Et centralt element i kursusdesignet er samarbejdet med virksomhederne om at designe kurset, så det passer præcis til deres behov.
”Vi har via KomDigital udviklet et koncept, hvor vi bruger en del energi før kurset på – sammen med virksomheden – at få etableret, hvilke behov, der skal dækkes, og hvor meget af softwaren vi skal gennemgå. På den måde sikrer vi, at virksomhederne får præcis det udbytte, som er aftalt, og som de har behov for,” siger adjunkt Jan Fuglsig Lambrecht, kursusansvarlig underviser fra KEA-Erhvervsakademi.
Selve undervisningen tilbydes gratis til virksomhederne da indsatsen er støttet af EU’s social fond, men virksomhederne skal naturligvis afsætte ressourcer til planlægning og selve kurset, samt at de registrerer deres timeforbrug som ”betaling”. Her valgte Egon Olsen & Søn A/S yderlige at investere i en overnatning og etablerede hermed et højintensitets forløb for sine medarbejdere, hvilket har været med til at sikre, at virksomheden allerede få uger efter har implementeret Bluebeam i deres arbejde.
Workshop-forløbet har overordnet fokus på en mellemstor entreprenør-virksomheds anvendelse af digitale værktøjer; Bluebeam (digitalt granskningsværktøj), Sigma Estimates (tilbudskalkulation) og Vico Office Schedule Planner (byggeproduktionsplanlægning).
Varighed af forløb: 3 måneder
Hør historier fra virksomheder der allerede har gennemført et KomDigital Forløb
”De to afdelinger (IT og forretningsudvikling, red.) har fået en grundlæggende og fælles indsigt og forståelse for UX og Al og for metodikker, der skaber en god brugeroplevelse for kunden. Det vil helt sikkert i fremtiden betyde, at vi vil kunne udvikle produkter med brugeren i centrum.”
Head of Architecture & Technology, VP Securities
”Hele idéen med at deltage i forløbet var at gøre tingene anderledes, end vi havde gjort før. Det gav værdi for os, at få folk ind udefra og få input til andre måder at gøre tingene på. Det var også attraktivt for os at deltage, fordi der var et start og et slut. Vi fik et skræddersyet forløb – og blev hjulpet hele vejen igennem til at nå et slutprodukt.”
Head of Architecture & Technology, VP Securities
"Vi troede, vi skulle i gang med AI, men efter mødet med KomDigital lærte vi, at de vigtigste prioritet for os lige nu er at arbejde med UX og Predictive Analytics. Forløbet vil være med til at bære vores forretning i fremtiden”
Udviklingsdirekør, Nethire
”Gennem KomDigital projektet har vi fået indsigt i den teknologi, der driver branchen“
Chef for Marked og Uddannelsespolitik hos Forsikringsakademiet
“DTU har givet os en grundlæggende forståelse for vores data”
Lyngby Boldklub
"KomDigital har skærpet vores fokus på UX som en central del af vores virksomheds DNA. Desuden har forløbet også udfordret vores måde at analysere kritiske proces data og givet et nyt syn på, hvordan vi fortsat kan arbejde med tidsserieanalyse.
Kombinationen af den brugerdrevet tilgang og den dybe tekniske indsigt har uden tvivl gjort KomDigital til et meget værdifuldt forløb for vores virksomhed."
Consibio
"Den indledende sparring med teamet bag KomDigital projektet guidede os sikkert mod relevante faglige workshops, med et udgangspunkt i vores behov og skønnede udgangspunkt.
Den deraf efterfølgende deltagelse i de faglige workshops gav os et rigtig godt indblik i tre relevante teknologier. IoT viste sig nok mest relevant for os, men både UX og AI overraskede os, fordi eksperterne viste os et mere komplekst billede af teknologierne – hvor vore hidtidige indblik var mere populistisk præget. Et væsentligt outcome var, at vi kom i gang med at eksperimentere med IoT og derved fik en yderst konkret forståelse. I forløbet vurderede jeg som ejer af Navadan, at bestyrelsen skulle inddrages, fordi vores projekter i regi af KomDigital vil få betydelig strategisk betydning for virksomheden. "
CEO, Navadan
"Med KomDigital fik vi en intern forventningsafstemning, hvor vi blev klogere på, hvilken digitaliseringsgrad vi som virksomhed gerne vil arbejde hen imod. I arbejdet med de forskellige workshops blev det tydeligt for os, hvordan vi med data kan blive endnu bedre til at ramme plet hos vores gæster. KomDigital forløbet har givet os som team et pusterum til at fordybe os i udvikling og at lægge en mere digitaliseret plan for fremtiden.”
CEO, Nohrcon, www.nohrcon.dk