Skræddersyet digitalisering i byggefaget

Få en indføring i de digitale muligheder for byggefaget, der passer præcis til jeres behov.
Tømrer- og snedkerfirmaet Egon Olsen & Søn A/S om deres KomDigital forløb

Der er penge at spare for fagentreprenører ved at bruge digitale værktøjer til tilbudsgivning. Men det koster at få overblik over mulighederne og gennemføre den nødvendige undervisning af organisationen. Derfor tøvede Tømrer- og snedkerfirmaet Egon Olsen & Søn A/S ikke med at slå til, da de blev tilbudt et skræddersyet tilbud fra KEA, KomDigital om undervisning i byggesoftware som Bluebeam og Sigma.

”Vi fik et tilbud vil ikke kunne sige nej til: Et kursus i nogle af de softwaretyper, som vi selv har haft i kikkerten til at optimere vores tilbudsgivning, men fra en uvildig part, nemlig med undervisere fra KEA Erhvervsakademi. Da det også viste sig, at vi selv kunne få lov til designe præcis, hvilke dele vi ville arbejde med, så gik vi fuldt ind i det,” siger Michael Hoff-Møller adm. Direktør i Egon Olsen & Søn A/S.

Michal Hoff-Møller besluttede at investere i at holde kurset som internat for seks nøglemedarbejdere, hvilket gjorde, at gruppen efter undervisningen kunne drøfte sammenhængen med hverdagen i Egon Olsen A/S.

”Vi fik faktisk allerede på kurset et super overblik over, hvilke typer software vi skal satse på, men også over hvordan vi kan få værdi af et software som f.eks. Bluebeam, hvor vi måske skal bruge 20 % af det som programmet egentlig kan,” siger Michael Hoff-Møller, der fremhæver det tætte samarbejde i forberedelsen af kurset, hvor alle nøglemedarbejdere deltog i planlægningsmøder, så kurset kunne tilrettelægges præcis efter de behov Egon Olsen & Søn A/S har.

Et tilbud til små og mellemstore entreprenører

Egon Olsen & Søn A/S var den første virksomhed til at tage sig imod tilbuddet om forløb i KomDigital, som består af en skræddersyet indføring i de digitale muligheder for byggefaget, der er drevet af byggefaglige undervisere fra KEA-Erhvervsakademi. Et centralt element i kursusdesignet er samarbejdet med virksomhederne om at designe kurset, så det passer præcis til deres behov.

”Vi har via KomDigital udviklet et koncept, hvor vi bruger en del energi før kurset på – sammen med virksomheden – at få etableret, hvilke behov, der skal dækkes, og hvor meget af softwaren vi skal gennemgå. På den måde sikrer vi, at virksomhederne får præcis det udbytte, som er aftalt, og som de har behov for,” siger adjunkt Jan Fuglsig Lambrecht, kursusansvarlig underviser fra KEA-Erhvervsakademi.

Selve undervisningen tilbydes gratis til virksomhederne da indsatsen er støttet af EU’s social fond, men virksomhederne skal naturligvis afsætte ressourcer til planlægning og selve kurset, samt at de registrerer deres timeforbrug som ”betaling”. Her valgte Egon Olsen & Søn A/S yderlige at investere i en overnatning og etablerede hermed et højintensitets forløb for sine medarbejdere, hvilket har været med til at sikre, at virksomheden allerede få uger efter har implementeret Bluebeam i deres arbejde. 

Workshop-forløbet har overordnet fokus på en mellemstor entreprenør-virksomheds anvendelse af digitale værktøjer; Bluebeam (digitalt granskningsværktøj), Sigma Estimates (tilbudskalkulation) og Vico Office Schedule Planner (byggeproduktionsplanlægning).

Varighed af forløb: 3 måneder

Hvad har de deltagende virksomheder sagt om KomDigital?

Hør historier fra virksomheder der allerede har gennemført et KomDigital Forløb